Alaikäisenä vegaaniksi?

Eläinoikeusajattelun lisääntyessä ja tiedon tullessa helpommin saataville yhä nuoremmat päätyvät miettimään kulutusvalintojensa vaikutuksia maailman menoon. Ruokavalion ja eettisten valintojen tulisi olla jokaisen itse päätettävissä. Huoltajien kanssa asuva alaikäinen saattaa kuitenkin kohdata suuriakin haasteita matkalla kohti veganismia. Miten perustella sekasyöjähuoltajille halua siirtyä kasvisruokavalioon? Entä miten kouluruokailu hoidetaan? Voiko kasvava nuori pärjätä ilman maitoa ja lihaa? Tämä teksti pyrkii vastaamaan muutamiin yleisimpiin kysymyksiin.

Lehmänmaitoa ei tarvitse edes kasvuikäinen nuori

Maitomainoksia koulujen seinillä. Terveydenhoitaja saattaa suitsuttaa maidon terveysvaikutuksia kyseenalaistamatta niitä. Maitoautomaatit kouluruokailussa. Ravitsemuskysymyksissä yksi kaikkein kritiikittömimmin hyväksytyistä väitteistä on, että maito on välttämätön osa kasvavan nuoren ruokavaliota. Maitotalouden kiivas markkinointi alkaa jo neuvolassa ja jatkuu läpi kouluajan. Ei siis ole ihme, että monet aikuiset kuvittelevat maidon olevan keskeinen osa luuston kasvua ja kehitystä.

Vahvat luut eivät kuitenkaan liity maitoon vaan kalsiumin ja D-vitamiinin saantiin sekä myös liikuntaan. Luut tarvitsevat rakennusaineekseen kalsiumia, ja kalsium tarvitsee imeytyäkseen D-vitamiinia. Lehmänmaidossa on kyllä kalsiumia, mutta niin on kalsiumrikastetuissa kasvimaidoissa ja jogurteissakin – itse asiassa ne sisältävät kalsiumia yhtä paljon kuin lehmänmaitotuotteet. D-vitamiinia lisätään lehmänmaitoon ja joihinkin kasvimaitoihin keinotekoisesti. Kuitenkin talviaikaan, kun auringon valo on Suomessa on hyvin vähäistä, kaikkien olisi hyvä turvata D-vitamiinin saantinsa vitamiinivalmisteella ruokavaliosta riippumatta.

Suomalaisen Ravitsemusneuvottelukunnan ulkomaisista vastineista muun muassa brittiläinen NHS ja hyvin konservatiivinen yhdysvaltalainen Academy of Nutrition and Dietetics (ent. American Dietetic Association) pitävät vegaaniruokavaliota sopivana myös lapsille ja toteavat siitä olevan mahdollisesti myös terveyshyötyjä. Aikuinen tarvitsee 800 mg kalsiumia päivässä, kasvava nuori vain hieman enemmän: 900 mg päivässä. Kalsiumin saanti on tärkeää pitää mielessä, mutta veganismi ei ole kasvavalle luustolle mikään uhka.

Onko lehmänmaidossa edes erityisen paljon kalsiumia? Miten kasvituotteet pärjäävät sille? Näin vertautuvat kasvikunnan tuotteiden ja maidon kalsiumpitoisuus / 100 g:

  • lehmänmaito 120 mg
  • kalsiumilla rikastettu soija-, kaura- tai riisimaito 120 mg
  • saksanpähkinä 140 mg
  • kuivattu viikuna 162 mg
  • falafel-pyörykkä 246 mg
  • manteli 276 mg
  • tofu 350 mg
  • kuorellinen seesaminsiemen 975 mg

Lähde: Fineli

Lue lisää: 10 myyttiä maidosta

Kasvuikäinen nuori ei tarvitse myöskään lihaa

Väite lihan merkityksestä kasvavan nuoren ruokavaliossa elää lähes yhtä vahvana kuin maitomyytti. Ihminen ei kuitenkaan missään elämänvaiheessa tarvitse kokonaisvaltaiseen ruokavalioon lihaa — vaan proteiinia. Proteiininsaanti ei ole vegaanille minkäänlainen ongelma. Suomalaiset ravitsemussuositukset julkaiseva Ravitsemusneuvottelukunta toteaa yksiselitteisesti, että proteiinin saanti vegaanisesta ruokavaliosta on riittävää.

Veganismi sopii myös paljon urheileville nuorille. Muun muassa triathlonistit Dave Scott ja Ruth Heidrich ovat vegaaneja, ja kumpikin heistä on voittanut Ironman-kilpailun kuusi kertaa. Vegaaniliiton koostama tietopaketti kertoo kaiken oleellisen urheilijan vegaanisesta ruokavaliosta.

Ruokapyramiidi

“Entä jos muu perhe syö liharuokaa, enkä voi itse ostaa ruokiani?”

Alaikäisellä ja huoltajiensa kanssa asuvalla ei välttämättä ole mahdollisuuksia vaikuttaa perheen kulutustottumuksiin kertarysäyksellä. Vegaaniksi mielivällä on kuitenkin muutamia mahdollisuuksia.

1) Hanki ja jaa asianmukaista tietoa – rauhallisesti

Useimpien vastarinta veganismia kohtaan johtuu tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista. Hyvä tapa hankkia sekä itselle että muille perheenjäsenille tietoa veganismista on tilata Oikeutta Eläimille -järjestön kautta Kasvissyöjän infopaketti. Infopaketti on maksuton, ja sen voi tilata myös alaikäinen ilman huoltajien suostumusta.

Muodosta selkeä käsitys siitä, miksi haluat olla vegaani. Oletko vegaani eläinten oikeuksien, ilmastonmuutoksen, terveyden vai kaikkien näiden syiden vuoksi? Kerro huoltajillesi selkeästi ja omin sanoin, miksi koet veganismin olevan sinulle tärkeä asia. Keskustellessasi aiheesta huoltajien kanssa vältä riitelyä ja jankkaamista. Tappelemalla ja syyllistämällä ei käännetä kenenkään päätä. Sen sijaan rauhalliset, loogiset perustelut voivat saada yllättävän myönteisen vastaanoton.

“Sanoin vaan tyynesti, että alan vegaaniksi ja olen valmis tekemään itse vaikka kaikki ruokani, jos tarve vaatii. Syyksi sanoin, että en halua tukea liha- tai maito- tms. teollisuutta, koska niiden toiminta on musta väärin ja en halua, että eläimistä osa nähtäisiin vain hyötyvälineinä ihmisille”, kertoo sekasyöjävanhemmilleen veganismipäätöksestään onnistuneesti kertonut nuori.

Myös dokumentit aiheeseen liittyen voivat auttaa mielipiteen muodostamisessa. Koko perheen elokuvailtaan valitut Cowspiracy, Earthlings, Forks over knives ja Food, Inc. voivat olla käsityksiä avartavia kokemuksia kaikille.

2) Ehdota vegaaniruokapäivää

Opettele laittamaan hyvää kasvisruokaa. Harva haluaa lisätyötä toisten ruokavalion takia, joten selitä huoltajillesi, ettei veganismisi työllistä heitä aiempaa enempää. Älä yritä pakolla saada koko perhettä kerralla vegaaneiksi vaan ehdota, että voit itse huolehtia omasta ruoanlaitostasi.

Moni kuvittelee vegaanisen ruoan olevan kalliimpaa kuin eläinperäisen ruoan. Tämä riippuu hyvin pitkälti siitä mitä syö. Pavut, linssit ja soija ovat erinomaisia ja hyvin edullisia vegaaniruoan peruspilareita, jotka ovat helposti saatavilla. Veganismi ei ole myöskään sen vaikeampaa kuin sekaruokavalion toteuttaminen. Vaikka uusiin raaka-aineisiin tottumisessa saattaa kulua hetki, on vegaaneille yhä enemmän tarjolla myös valmisruokia kasvislihapiirakoista pakastepyttipannuun.

Mikäli vastaanotto veganismia kohtaan ei ole suotuisa, eivätkä huoltajasi halua ostaa aineksia kokonaan vegaaniseen ruokavalioosi, ehdota koko perheelle yhtä vegaaniruokapäivää viikossa. Vegaaniruokapäivänä huoltajasi ostavat tarpeet, ja sinä teet vegaanista ruokaa koko perheelle! Huoltajasi säästyvät kokkailun vaivalta, ja sinä saat vegaanista ruokaa sekä ruoanlaittokokemusta. Vähitellen ehkä muidenkin asenteet vegaaniruokaa kohtaan muuttuvat. Vegaanisia reseptejä saat esimerkiksi Vegaanihaasteen uutiskirjeistä sekä lukuisista vegaanisista ruokablogeista, mm. Chocochilin ja Vegaanisen version blogeista.

Osa koko perheen käyttämistä tuotteista on helppo korvata vegaanisella versiolla margariinista alkaen. On myös varsin kohtuullista pyytää purkki soijamaitoa omaan käyttöösi muiden juodessa lehmänmaitoa. Ota selvää vegaanisista vaihtoehdoista. Vegaanituotteet.net on loistava sivusto, jolta löytyvät tuoteryhmittäin tiedot vegaanisista versioista.

3) Etene vähitellen

Elämänmuutoksen tekeminen saattaa vaikuttaa asialta, jonka kanssa on kova kiire. Miksi haluaisit jatkaa eläinten syömistä enää päivääkään tajuttuasi, ettei se sovi etiikkaasi?

Realiteetit täytyy kuitenkin muistaa. Huoltajasi ovat todennäköisesti olleet sekasyöjiä vuosikymmenien ajan ilman, että ovat joutuneet kyseenalaistamaan omaa käsitystään ruoasta. Kiinnostuksesi veganismia kohtaan saattaa tuntua heistä suoralta hyökkäykseltä heidän arvojaan ja ajatusmaailmaansa kohtaan, vaikka kyseessä on vain oma eettinen valintasi. Anna huoltajillesi aikaa ja ymmärrystä aiheen käsittelyssä. Tutustukaa aiheeseen yhdessä, faktojen äärellä, kiihkottomasti ja keskustellen.

Sopeudu ajatukseen, ettei kotiveganismi välttämättä onnistu kerralla. Ole iloinen jokaisesta askeleesta, jonka voit ottaa kohti veganismia. Jokainen valinta kohti veganismia on parempi kuin ei mitään, niin eläinten kuin ympäristönkin kannalta! Monille huoltajille kerralla veganisoituva lapsi tai nuori voi olla kova pala, joten voit ehdottaa myös eläinperäisistä tuotteista luopumista vähitellen. Muista, että olet vastuussa vain omista valinnoistasi.

Huoltajillasi on oikeus kieltäytyä tukemasta veganismiasi millään tavalla. Tässä auttaa ainoastaan aika. Ei ole oikeudenmukaista pakottaa ketään syömään etiikkansa vastaisesti, mutta viimeistään pois huoltajiesi luota muuttaessasi voit ryhtyä vegaaniksi. Kodin ulkopuolella huoltajasi eivät voi päättää kulutuksestasi. Valitse aina vegaaninen versio, kun se on mahdollista, äläkä osta mahdollisilla omilla kulutusrahoillasi muita kuin vegaanisia tuotteita. Sopeudu ajatukseen, että voit olla vegaani kaikkialla muualla kuin kotonasi. Valitse kouluruokailussa veganismi, se on suuri askel!

Vegaanina koulussa

Kouluruokailu, tuo ihana kamala asia. Suomessa kouluruokailu on kuntien vastuulla, ja kunnat voivat itse päättää, mitä ruokaa kouluissa tarjoavat. Opetushallituksen linjaus aiheesta on yksiselitteinen:

“Jokainen suomalainen esi- ja peruskoulun oppilas sekä lukion ja ammatillisen perusasteen opiskelija voi Suomessa nauttia maksuttoman kouluaterian. Lounasruokailu, välipalat ja erityisruokavaliota noudattavien oppilaiden terveyden seuranta ovat osa koulun oppilashuoltotyötä.

Joskus esimerkiksi terveydelliset syyt edellyttävät varsinaisesta ruokalistasta poikkeavaa ruokailua. Lapsen allergian, eettisyyden tai uskonnon erityistarpeita otetaan huomioon hänen koulutyötään ja ruokailuaan suunniteltaessa kunnan tai koulun toimintaperiaatteiden mukaan. Erityisdieetti toteutetaan siinä muodossa kuin kouluun toimitettu oppilaan ruokavaliosuunnitelma, kiellettyjen ruoka-aineiden kokonaisuus tai lääkärintodistus edellyttää.”

Veganismi on yksiselitteisesti tässä ohjeistuksessa tarkoitettu eettinen erityistarve, ja sen perusteella koululta voi pyytää suoraan keittiöltä vegaanista ruokaa. Jotkin oppilaitokset haluavat alaikäisiltä huoltajien allekirjoituksella varustetun todistuksen ruokavalion valinnasta. Koska kouluruokailu ei teetä lisätyötä huoltajille vaan koskee ainoastaan sinua, ei huoltajilla tulisi olla mitään syytä evätä valintaasi. Lääkärintodistusta veganismista ei voida vaatia.

Kaikki koulut eivät vegaanista ruokaa OPH:n linjauksesta huolimatta tarjoa. Tällöin voi yrittää vedota oman koulun johtoon, kunnanvaltuutettuihin tai aluehallintoviranomaiseen. Esimerkiksi Helsingissä on kerran viikossa kaikissa kouluissa kasvisruokapäivä kunnanvaltuuston päätöksen johdosta.

Jos vegaanisen ruoan saanti koulussa ei kertakaikkiaan onnistu, katso viikon ruokalistasta, mikä siinä on vegaanista (leivät, salaatit, lisukkeet). Suunnittele ruokalistasi näiden ainesten ympärille ja ota itse mukaan tarpeita täydentämään ruokailuasi, esimerkiksi paistettua tofua, papuja, soijabolognesea tai muuta vastaavaa. Muista huolehtia kokonaisvaltaisesta ravitsemuksesta; pelkällä salaatilla ja leivällä ei elä kukaan!

Miten aloittaa?

Veganismi on valinta, johon jokaisella tulisi olla oikeus. Sekaruokavalio on yhtä lailla eettinen valinta kuin kasvissyöntikin.

Vegaanihaaste on loistava tapa kokeilla veganismia. Vaikkeivät huoltajasi innostuisi ikuisesta veganismista, voit ehdottaa kokeilevasi kuukauden ajan veganismia, minkä jälkeen voitte päättää jatkosta. Vegaanihaaste on täysin ilmainen, ja siihen voi ilmoittautua myös alaikäinen ilman huoltajan suostumusta. Suosittelemme kuitenkin, että kerrot huoltajillesi osallistumisestasi haasteeseen ja annat myös heidän lukea uutiskirjeet, jotta he pystyvät olemaan paremmin apunasi vegaanisen ruokavalion suunnittelemisessa ja toteuttamisessa. Samoin suosittelemme että annat tuutorisi yhteystiedot myös huoltajillesi, jolloin heilläkin on mahdollisuus kysyä neuvoja vegaaniseen ruokavalioon liittyen. Ottamalla huoltajat mukaan vegaanihaasteeseen helpotat oman haasteesi onnistumista. Ainoa mitä tarvitset haasteen vastaanottamiseen on sähköpostiosoite. Vegaanihaasteessa saat kuukauden ajan joka päivä sähköpostiisi uutiskirjeen, jossa on reseptejä, vinkkejä, ajateltavaa ja luettavaa. Halutessasi voit myös valita itsellesi tuutorin, jonka kanssa voit olla yhteydessä ja kysyä mieltäsi askarruttavia asioita, pyytää vinkkejä tai jopa seuraa ruokakauppaan! Tammikuun Vegaanihaaste on suuri tapahtuma. Haaste pyörii kuitenkin ympäri vuoden, ja voit ottaa osaa siihen, kun se sinulle parhaiten sopii.

Sähköpostiosoitteen lisäksi tarvitset haasteen aikana B12- ja D-vitamiinia vitamiinivalmisteina, koska ne ovat ainoat vitamiinit joita vegaaniruokavaliosta ei saa riittävästi. Vitamiinien syönti on hyvä aloittaa heti vegaaniseen ruokavalioon siirtyessä. Muun muassa apteekit myyvät vegaanisia B12- ja D-vitamiinivalmisteita.

Veganismin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti muutamassa vuodessa. Lyhyessä ajassa ravintoloiden vegaaninen tarjonta on monipuolistunut, kokonaan vegaanisia ravintoloita on noussut myös Suomeen, ruokakauppojen vegaanituotteiden valikoima on laajentunut moninkertaiseksi, ja ensimmäiset kokonaan vegaaniset ruokakaupat ovat löytäneet tiensä suurimpiin kaupunkeihin.

Veganismi ei ole salaatinsyöntiä tai pelkällä soijarouheella kitkuttamista. Eettinen, herkullinen ja edullinen veganismi on koko ajan yhä helpompaa. Vaikkei haluamasi muutos tapahtuisi yhdessä yössä, tulee eteesi vielä päivä, jolloin voit pysyvästi jättää taaksesi kaikki eläinperäiset tuotteet.