Osallistu Vegaanihaasteeseen!

Oikeutta eläimille ja Vegaaniliitto haastavat sinut kokeilemaan vegaanista kuukautta! Saat halutessasi tukihenkilön, vegaanituutorin, joka opastaa sinua ja vastaa kysymyksiisi. Lisäksi tarjoamme uutiskirjeen, joka sisältää reseptejä, hyödyllistä tietoa ja kiinnostavia tarinoita. Siirtymällä kasviperäiseen ruokavalioon edes kuukaudeksi autat niin eläimiä, ympäristöä kuin terveyttäsikin. Aloittaa voit juuri silloin kun itsellesi sopii!

Ilmoittaudu mukaan nyt!

Tuutorit
Ladataan
[[tutor.name]]
Ajankohtaista
Tietoa
Alaikäisenä vegaaniksi?

Eläinoikeusajattelun lisääntyessä ja tiedon tullessa helpommin saataville yhä nuoremmat päätyvät miettimään kulutusvalintojensa vaikutuksia maailman menoon. Ruokavalion ja eettisten valintojen tulisi olla jokaisen itse päätettävissä. Huoltajien kanssa asuva alaikäinen saattaa kuitenkin kohdata suuriakin haasteita matkalla kohti veganismia. Miten perustella sekasyöjähuoltajille halua siirtyä kasvisruokavalioon? Entä miten kouluruokailu hoidetaan? Voiko kasvava nuori pärjätä ilman maitoa ja lihaa? Tämä teksti pyrkii vastaamaan muutamiin yleisimpiin kysymyksiin.

Miksi kasvisruokaa?

Kasvissyönti on lisääntynyt viime vuosina verrattain nopeasti. Syyt ruokavalion ja muidenkin elämäntapojen kokonaisvaltaiseen muutokseen voivat olla muun muassa terveydellisiä, ympäristöllisiä, eettis-filosofisia tai kaikkia näitä yhtä aikaa.

Vegaani on henkilö, joka ei käytä tuotteita tai palveluita, jotka perustuvat muiden eläinten hyväksikäyttöön. Vegaaninen ruokavalio ei sisällä mitään eläinkunnasta peräisin olevaa kuten lihaa, kalaa, kananmunia, maitotuotteita tai niiden johdannaisia. Sen sijaan vegaanit syövät muun muassa kasviksia, hedelmiä, palkokasveja ja pähkinöitä.

Perinteiset maitotuotteet on helppo korvata yleisesti kaupoista löytyvillä soija-, kaura- ja riisipohjaisilla tuotteilla. Saatavilla on myös lihankaltaisia makkaroita, leikkeleitä ja pyöryköitä, jotka on tehty esimerkiksi seitanista tai soijasta. Esimerkiksi makaronilaatikko tai lasagne onnistuu yhtä hyvin ja maittavasti myös vegaanisena.

Ravitsemus

Kasvisruoka on eläin- sekä ympäristöystävällisyyden lisäksi myös herkullista ja ravitsevaa. Monia tuttuja ruokia on mahdollista valmistaa helposti ilman eläinkunnan tuotteita. Lihan voi korvata tofulla tai pavuilla, maitotuotteet kasvispohjaisilla vaihtoehdoilla. Lähes kaikkien kauppojen valikoimissa on nykyään paljon kasviperäisiä tuotteita, muun muassa kaura- ja soijapohjaisia jukurtteja, juustoja sekä jäätelöitä, joilla on helppo korvata eläinperäiset tuotteet.

Monipuolinen vegaaniruokavalio koostuu palkokasveista, pähkinöistä ja siemenistä, viljatuotteista, vihanneksista ja juureksista, hedelmistä ja marjoista, sekä kasvirasvoista.

Mukana olevat ravintolat
Vegaanihaasteeseen osallistuvat ravintolat.
Tammikuun 2016 uutiskirjeet
Tammikuussa 2016 jo lähetetyt uutiskirjeet on luettavissa täältä.
Reseptipankki
Vegaanihaasteen uutiskirjeissä mainitut reseptit ja monia muita löydät Vegaanihaasteen reseptipankista.