Urheiluvalmentaja vaihtoi yhdessä yössä sekasyöjästä vegaaniksi - mitä sitten tapahtui?

Juhani Pitkänen on kestävyys- ja voimavalmentaja K3 Fitness -yrityksessä. Tämä on hänen tarinansa sekasyöjästä vegaaniksi. Miten muutos on vaikuttanut treenitehoihin ja tuloksiin? Entä miten veriarvot ovat muuttuneet?

Alun perin kuukauden mittaiseksi suunniteltu vegaanikokeiluni alkoi vuoden 2017 Vegaanihaasteesta. Halusin kokeilla, miten kasvisruokavalio vaikuttaisi terveysmarkkereihin ja treenitehoihin.

Ensimmäisten viiden kuukauden aikana kasvatin juoksuharjoittelun ohella lihasmassaani kilon verran, tiputin rasvaprosenttia kolme pinnaa ja kokonaistestosteronini lähti nousuun. Juoksin samana keväänä uuden kymmenen kilometrin ennätysaikani ja syksyllä ensimmäisen yli sadan kilometrin polku-ultrakisani. Kun voimatasotkin säilyivät vuoden mittaan entisellään, päätin jatkaa kasvislinjalla.

Eläinoikeusajattelu oli tullut tutuksi jo parikymmentä vuotta aikaisemmin hardcorepunkin kuuntelun myötä, ja kokeilin jo silloin hieman epämääräisemmin koostettua kasvisruokavaliota. Sitten innostuin treenaamisesta, eikä käynyt mielessäkään, että kasvisruokavaliolla voisi saada tuloksia. Perinteiset ajatusmallit eläinproteiinista veivät mennessään.

Treenasin hiukan yli kymmenen vuotta sekaruokavaliolla. Vaikka elin omasta mielestäni terveellistä elämää, kokonaiskolesterolini oli kuusi, eikä sisäelinrasvan määrä ollut kehonkoostumusmittauksissa mairitteleva. Verenpainekin huikenteli jo ongelmallisissa lukemissa.

Olen kuluneiden kolmen vegaanivuoden aikana raportoinut verikokeitteni ja kehonkoostumusmittausteni tuloksia somessa. Perinteiset stressin aiheet testosteronista B12:sta ja energiansaantiin ovat seurannan myötä hälvenneet. Verenpaineeni on laskenut 130/90:stä 110/60-lukemiin, ja kokonaiskolesterolini on nyt neljä.

Tällä hetkellä treenaan Rukan toukokuista 83 kilometrin ultramatkaa ja Red Bull 400 -kisaa kohden, voimapuolella pitäisi kevään aikana saada mm. vedettyä 70 kg:n lisäpainoleuka. Energiasta ei ole puutetta, ja palautuminen tuntuu nykyään 41-vuotiaana jopa aiempaa nopeammalta.

Olen uppoutunut aiempaa syvällisemmin eläinoikeusasioihin, ja motivaatio kasvisruokavaliota kohtaan on laajentunut roimasti alkuperäisestä terveysvinkkelistä. Kun syömisiään on alkanut tarkastelemaan muidenkin olentojen näkökulmasta, valinta on muuttunut selväksi. Nyt ihmettelen lähinnä, miksen siirtynyt kasvisruokavaliolle aikaisemmin.

Toivon, että voisin esimerkilläni inspiroida muitakin vähentämään eläinkunnan tuotteiden kulutustaan, tai testaamaan kasvisruokavaliota Vegaanihaasteen tukemana. Kokeilemalla ei häviä mitään, ja ellei homma toimi, voi aina palata vanhaan. Fiksusti koostettu kasvisruokavalio voi tutkitustikin tukea treenaamista - siitä ovat käytännön esimerkkinä paitsi monet huipputason urheilijat, myös monet kovaa treenaavat valmennusasiakkaani.  


Juhanin yhden päivän esimerkkiruokailut:

Aamiainen: Iso kulho tuorepuuroa kaurahiutaleista ja chia-siemenistä. Seassa marjasekoitusta, soija-vehnä-riisiproteiinijauhetta ja kreatiinia. Kaksi kuppia kahvia ja vettä. B12-valmiste ja D-vitamiini.

Lounas: Täysjyväpastaa, paistettua pulled-hernettä ja soijasuikaleita, tomaattikastiketta, kaura-fraichea, ketsuppia. Reilusti tuoretta pinaattia ja muita kasviksia. Vettä.

Välipala: Iso kaurajugurtti, seassa saksanpähkinöitä.

Päivällinen: Kasvispullia ja -pihvejä, perunamuusia, paljon tuoreita kasviksia, ketsuppia. Alkoholiton olut. Vegaaniset EPA + DHA -kapselit + monivitamiinipilleri.

Iltapala: Pari-kolme kaura- tai ruisleipää margariinilla, seitan-leikkeleellä ja tomaatilla. Muutama hedelmä. Vettä.

 

K3 Fitnessiä voi seurata Facebookissa ja Instagramissa.

 

Yhteystiedot

info@vegaanihaaste.fi
044 7169 820

Vegaanihaasteen järjestää:
Oikeutta eläimille
PL 362
00131 Helsinki

 

MEDIALLE
REKISTERISELOSTE
KEITÄ ME OLEMME
KEITÄ TUUTORIT OVAT