Vegaanihaaste alkaa, mitä syön?

Tässä pieni selviytymisopas Vegaanihaasteen aloittamiseen! Kysythän rohkeasti neuvoja omalta tuutoriltasi, mikäli vastaan tulee ongelmatilanteita. Meidän tehtävämme on huolehtia, että kaikkien osallistujien Vegaanihaaste sujuu mahdollisimman kivasti.

Mitä vegaani tarkoittaa? 

Vegaanisella ruoalla tarkoitetaan sellaista ruokaa, joka ei sisällä maitotuotteita, munia tai minkään eläimen lihaa oli kyseessä sitten nisäkäs, lintu tai kala. Jos haluat syödä haasteen ajan vegaanista ruokaa, riittää, että tarkistat, ettei tuoteselosteessa ole näitä ainesosia. Moni jättää myös liivatteen syömättä, sillä se on valmistettu luista ja muista vähän tylsistä asioista.

Ruoassa voi olla myös muita epävegaanisia ainesosia, kuten eläinperäisiä lisäaineita. Näistä tai muista erikoisen kuuloisista jutuista ei kuitenkaan ole millään tavalla tarpeellista huolehtia Vegaanihaasteen aikana. Niihin voit halutessasi palata sitten, kun perusjutut ovat hallussa. Vegaanihaasteen reseptit ja tuotevinkit ovat kuitenkin aina täysin vegaanisia lisäaineita myöten.

Mitä sitten voin syödä?

Saat paljon reseptejä sekä tuotevinkkejä Vegaanihaasteen uutiskirjeistä, nettisivujen reseptipankista ja blogista. Jos sinulla on tuutori, voit kysellä vinkkejä myös häneltä.

Suosittelemme, että varaudut Vegaanihaasteen alkuun varmistamalla, että sinulla on kotona aineksia ruoanlaittoon. Nämä voivat olla esimerkiksi kasviksia, tofua, kaurakermaa, linssejä ja tortillalättyjä. Vegaanihaasteen uutiskirjeessä tulee kauppalista, josta saat vinkkejä. Myös reseptipankissamme on kattavasti monenlaisia reseptejä ja blogissa paljon tuotevinkkejä.

Myös välipaloja kannattaa varata jonkin verran valmiiksi. Hedelmät, pähkinät, porkkanat, marjat, hummukset, soijarahkat, kaurajogurtit, vegaaniset versiot lihapiirakoista ja leikkeleistä, leivät, murot, välipalapatukat ja monet muut tuotteet ovat käteviä välipaloja, ja niistä löytyy varmasti jokaiselle jokin suosikki.

Suosittelemme lämpimästi myös herkutteluun varautumista esimerkiksi ostamalla jonkin kivankuuloisen keksipaketin, karkkipussin tai jäätelön, sillä niitäkin on paljon ihan täysin vegaanisina.

Entä jos en halua tai voi olla kokonaan vegaanisella ruokavaliolla?

Ei haittaa mitään, olet silti tervetullut mukaan! Useimmat osallistujat noudattavat Vegaanihaasteen ajan vegaanista ruokavaliota, mutta myös muut tavat osallistua ovat täysin sallittuja. Jotkut valitsevat ns. kotivegaaniuden, jolloin he eivät osta kotiin mitään eläinperäistä, mutta esimerkiksi työpaikalla tai kyläillessä he voivat tarvittaessa syödä myös eläinperäisiä tuotteita. Mukana on myös paljon henkilöitä, jotka vähentävät eläinperäisen ruoan kulutusta kuukauden ajan joko pitämällä kasvisruokapäiviä tai kokkaamalla yhden aterian päivässä kasviperäisenä. Kaikille on tilaa!

Jaiks, söin vahingossa epävegaanista ruokaa!

Ymmärrämme, että tämä voi harmittaa, mutta ethän jää murehtimaan asiaa pitkäksi aikaa. Vahinkoja sattuu kaikille, jopa supertietäjäkonkareille. Kukaan ei ole täydellinen eikä tarvitsekaan olla.

Mitä jos tuotteessa sanotaan, että se "saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa tai maitoa"?

Tällaiset tuotteet ovat vegaanisia, sillä merkintä on tuotteessa allergikkoja varten. Tuote on valmistettu sellaisella tuotantolinjalla, jossa valmistetaan myös kananmunaa/maitoa sisältäviä tuotteita, jolloin pieni määrä allergeenia on voinut siirtyä tuotteeseen.

Mitä jos jääkaapissa on eläinperäisiä ruokia? Pitääkö ne heittää roskiin?

Voit tottakai syödä kaikki jo sinulla olevat eläinperäiset ruoat pois, lahjoittaa ne kavereille tai vaikka pakastaa.

Tarvitseeko villasukista ja nahkakengistä luopua? Entä kosmetiikka ja pesuaineet?

Ei tarvitse! Vegaanihaaste keskittyy ruokaan ja siihenkin hyvin sallivasti. Sinun ei myöskään tarvitse uusia kosmetiikkatuotteitasi tai pesuaineitasi Vegaanihaasteen vuoksi.

Mistä saan lisätietoa?


Kuva: Rustic Vegan, unsplash.com