Vuodessa 15 kg lisää massaa vegaanina?


”Mistä sä saat sit proteiinia!?” Tämä kysymys esitettiin lokakuussa 2018 hyvin monesti lähi- ja tuttavapiirissäni. Olin juuri kertonut heille ryhtyväni Vegaanihaasteeseen, josta sitten tuli koko vuoden projekti.

Otin lokakuussa tavoitteekseni kasvattaa vegaaniruokavaliolla lihaksia ja nostaa vuodessa 10 kiloa massaa. Haasteeseen lisäsi mausteita se, etten koskaan ollut ollut vegaanina enkä omistanut salikorttia. Tämä oli hyppy tuntemattomaan ja päässäni liikkui monia kysymyksiä. Kuten esimerkiksi: saanko vegaaniruokavaliosta riittävästi proteiinia ja muita ravinteita? Miten vegaaniruokavalio vaikuttaa energiatasooni? Meneekö vegaanisen ruoan tekemisessä enemmän aikaa, onko se edes maistuvaa?

Pari kuukautta projektin aloituksen jälkeen juttelin läheisen ystävän kanssa ja hän tunnusti inspiroituneensa haasteesta olemalla kaksi viikkoa vegaanina. Hän on se äijä, jonka uskoin viimeisenä syövän niin sanottua pupunruokaa. Tajusin silloin, että olen ison asian äärellä.

Viisi kuukautta lihasten kasvatusta ilman lisäravinteita


Alussa ajattelin treenata muutaman viikon ja aloittaa proteiinilisien käytön. Massa alkoi kuitenkin lisääntyä yllättävän nopeasti ja voimatasot myös kohosivat merkittävästi ilman proteiinilisiä. Tulosten ansiosta päätin olla käyttämättä proteiinilisiä tai muita salitreenin lisäravinteita 10 kilon massatavoitteen saavuttamiseksi. Oli yllättävää, että kasviksissa on niin paljon proteiinia. Esimerkiksi jopa parsakaalissa on yli 4 % proteiinia ja soijahiutaleissa on enemmän protskua kuin jauhelihassa. Käytän pääsääntöisinä proteiininlähteinä papuja, linssejä, viljoja, tofua, soijaa ja pähkinöitä.

Syön ravintolisänä B12-vitamiinia, jodia ja D-vitamiinia. Olen myös hieman tarkkaavaisempi omasta ruokavaliostani vegaanina, jotta esimerkiksi raudan saanti varmistuisi. Sain tarvittavan tiedon vegaanin ravitsemuksesta Vegaanihaasteen linkkaamasta ravitsemusterapeutin videosta.

Vaikka söin terveellisesti myös silloin kun en ollut vegaani, voin nykyään paremmin kuin ikinä – oloni on kevyempi. Ennen halusin esimerkiksi nukahtaa työpöydälle lounaan jälkeen, nyt ei enää väsytä. Vegaaniksi ryhdyin vaiheittain lokakuun aikana. Olostani tuli kevyempi, kun jätin lihan ja maitotuotteet pois ruokavaliostani. Sekasyöjänä söin D-vitamiinin lisäksi myös monivitamiinia syksyllä ja talvella sekä otin rautakuureja silloin tällöin luonnollisesti alhaisen hemoglobiinin takia. Nyt nämä tehostamiskeinot ovat jääneet. Vegaanina olen vähentänyt myös kahvin juontia.

Vaikka olen entinen ammattikokki, täytyy myöntää, että vegaanisen ruoan valmistuksessa meni aluksi enemmän aikaa. Nykyään olen jo oppinut käyttämään uusia mausteita ja raaka-aineita, ja ruoanlaitto sujuu yhtä hyvin kuin sekasyöjänä. Olen erittäin innoissani uusista mauista ja resepteistä. Uusien makujen kokeilemisen ansiosta olen syönyt tämän syystalven ehkä paremmin kuin ikinä.

Yllättävät tulokset


Painoa tuli lisää jo kolmessa kuukaudessa yli 6 kiloa. Kolmen kuukauden tulokset näkyvät yllä olevassa kuvassa. Olen edistynyt tavoitteessani nopeammin kuin aluksi ajattelin.

Tulen saavuttamaan 10 kilon tavoitteen vuoden sijasta puolessa vuodessa ja siksi korotan tavoitteeni 15 kiloon. Toivon, että tämä tulee kumoamaan myytin, jonka mukaan vegaaniruokavalio ei sovellu lihasten kasvatukseen ja äijien ruokapöytään.

Jos haluat seurata projektini kulkua näköalapaikalta, voit seurata blogiani Vegevallankumous. Blogissani julkaisen myös proteiinipitoisia ja helppoja vegaanisia reseptejä. Reseptit ovat sellaisia, jota itse olen kokeillut ja todennut hyväksi tämän projektin aikana. Ne ovat auttaneet minua kasvattamaan massaa.

En ole vielä varma, tulenko jatkamaan täysin vegaanina vuoden jälkeen, mutta eläinperäisten tuotteiden käyttäminen on vähentynyt radikaalisti ja pysyvästi tämän projektin ansiosta. Parasta  haasteessa on se, että osaan nyt tehdä helppoa ja maistuvaa vegaaniruokaa ja voin paremmin.

Haastan myös sinut mukaan kuukauden Vegaanihaasteeseen!


Vegaanihaasteen uutiskirjeet ovat selkeitä tietopaketteja ja saat tarvittaessa jopa tuutorin ilmaiseksi. Vaikka vegaanisuudesta ei tulisikaan pysyvää, opit käyttämään maistuvia vegaanisia tuotteita ja osa niistä jää luultavasti ruokavalioosi. Vegaanisen ruoan lisääminen ruokavalioon parantaa maapallon, eläinten ja sinun omaa hyvinvointiasi!


Tekstin kirjoittaja on Silver Sirel, ja hänen voimailuprojektiaan voi seurata Vegevallankumous-blogissa.