Epätasaisesti siniseksi maalatulla seinällä punainen postilaatikko

Uutiskirjeet

Vegaanihaasteen uutiskirjeet ovat kehuttuja tietopaketteja, joista saa työkalut ja hyvät pohjatiedot kuukauden vegaanikokeiluun. Tässä on sinulle tietoa siitä, mitä uutiskirjeiltä voi odottaa.

Miten saan uutiskirjeen ja milloin se tulee?

Uutiskirje tulee sähköpostiisi aina aamulla noin kuuden aikaan kuukauden ajan. Uutiskirjeen saa, kun ilmoittautuu virallisesti mukaan Vegaanihaasteeseen osoitteessa vegaanihaaste.fi. Tammikuun Vegaanihaasteen osallistujat alkavat saada uutiskirjeitä vuodenvaihteessa. Muina aikoina uutiskirjeet alkavat tulla parin vuorokauden sisällä ilmoittautumisesta.

Jos olet ilmoittautunut, eikä uutiskirjeitä ole kuulunut, lue tekstin lopusta ohjeet, miten toimia!

Päivän resepti ja muut reseptit

Uutiskirjeessä on aina päivän resepti, joka on pääruoka. Päivän reseptit on valittu siten, että ne ovat hyväksi havaittuja, helppoja, maistuvat mahdollisimman monelle ja niiden raaka-aineet löytää lähikaupasta. Jos reseptissä on käytetty soijaa tai gluteenia, kerromme, miten reseptin voi valmistaa ilman niitä. 

Päivän resepteistä kootaan nettisivuillemme ostoslista, jota voi hyödyntää omia kokkailuja miettiessä.

(Vanhoille vegaanihaastelaisille tiedoksi, että ensimmäisellä viikolla on paljon samoja reseptejä kuin aikaisempina vuosina, mutta toisesta viikosta lähtien mukana on myös paljon uusia päivän reseptejä.)

Päivän reseptin lisäksi kirjeessä on myös muita reseptejä, jotka voivat olla niin pääruokia, jälkkäreitä kuin välipalojakin. Haluamme tarjota uutiskirjeissä kattavan valikoiman kaikenlaisia helppoja ja herkullisia ohjeita, joihin voi palata myös haastekuukauden jälkeen. Resepteistä kannattaa valita omaan käyttöön ne, jotka kuulostavat kiinnostavilta ja itselle sopivilta. Toki kannustamme myös kokeilemaan ihan uusia asioita!

Tuotesuositukset ja valmistusvinkit

Uutiskirjeisiin on koottu myös tosi paljon tuotevinkkejä. Annamme suosituksia esimerkiksi kahvimaidoista, leivänpäällisistä, välipaloista ja valmisruoista sekä monista muista tuotteista. Etenkin Vegaanihaasteen alussa, jolloin tosi moni asia voi tuntua vielä uudelta ja jännältä, on tärkeää, että arki sujuu mahdollisimman helposti. Tästä syystä tuotevinkeissä korostuvat valmisateriat, puolivalmisteet ja muut vastaavat tuotteet. Jos et itse ole niistä kiinnostunut, ei niitä tietenkään tarvitse käyttää. Jaamme usein myös reseptivinkkejä, joiden avulla voi itse valmistaa alusta asti monenlaisia tuotteita!

Kerromme myös eri ruoka-aineryhmistä, kuten kasviksista, pähkinöistä ja palkokasveista sekä niiden käytöstä. Annamme myös vinkkejä monien erilaisten kasvissyöjien perusruoka-aineiden käyttöön, kuten miten maustetaan soijarouhe, miten voi tehdä itse seitania ja miten vaikkapa juureksia ja kaaleja kannattaa hyödyntää.

Ravitsemus ja erikoisruokavaliot

Uutiskirjeissä kerromme, miten vegaaniruokavaliossa huolehditaan ravintoaineiden kuten proteiinin, kalsiumin sekä raudan saannista ja miten ruokavalio koostetaan monipuolisesti. Annamme tietoa myös vegaaniruokavalion yhdistämisestä muihin erikoisruokavalioihin. Kirjeissä on lisäksi omat osionsa esimerkiksi urheilijoiden ja lasten vegaaniruokavaliosta.

Vegaanihaasteen tiimissä toimii laillistettu ravitsemusterapeutti, joka on aina joko kirjoittanut tai tarkastanut Vegaanihaasteen ravitsemustekstit. Jokainen osallistuja on silti itse vastuussa omasta ruokavaliostaan.

Huom! Monipuolisesti koostettu vegaaniruokavalio sopii lähtökohtaisille kaikenikäisille ja kaikkiin elämänvaiheisiin myös virallisten ravitsemussuositusten mukaan. Jos noudatat jotain erikoisruokavaliota esimerkiksi allergian tai sairauden vuoksi, varmistathan kuitenkin, että vegaaniruokavalio ei kavenna ruokavaliotasi liikaa. Suosittelemme olemaan yhteydessä laillistettuun ravitsemusterapeuttiin, joka voi auttaa koostamaan riittävän monipuolisen ruokavalion. 

Ajankohtaiset uutiset ja artikkelit sekä tietotekstit

Uutiskirjeessä kerrotaan myös Vegaanihaasteeseen liittyvistä tapahtumista sekä linkataan artikkeleita, jotka käsittelevät Vegaanihaastetta tai kasvissyöntiä yleisemmin. Annamme lisäksi tärkeää tietoa siitä, miten luovia kasvissyöjänä maailmassa, jossa kaikki muut eivät olekaan kasvissyöjiä.

Kerromme kirjeissä ruokavalion vaikutuksesta ilmastokriisiin ja muihin ympäristöongelmiin sekä siitä, miten omilla päivittäisillä valinnoilla voi konkreettisesti pienentää omaa ympäristöjalanjälkeä. 

Uutiskirjeissä puhutaan myös eläimistä, niiden tarpeista ja siitä, miten omalla ruokavaliolla voi vaikuttaa eläinten hyvinvointiin. Emme jaa uutiskirjeessä kuvia järkyttävistä toimenpiteistä tai olosuhteista. Jos jaamme linkin, jossa voi olla järkyttävää sisältöä, varoitamme siitä aina selkeästi. Eläinasioissa pyrimme kuitenkin keskittymään positiivisiin asioihin ja siihen, miten omalla toiminnalla voi auttaa eläimiä.

Sponsoreiden tuottama sisältö

Vegaanihaasteella on tammikuussa sponsoreita, joiden tuottamaa sisältöä jaamme uutiskirjeissä ja sosiaalisessa mediassa. Sponsoreiden sisältö merkitään aina selkeästi, jotta lukijan on helppo erottaa se muusta sisällöstä.

Miten toimin, jos en ole saanut uutiskirjeitä?

Jos olet ilmoittautunut Vegaanihaasteeseen osoitteessa vegaanihaaste.fi, alkavat uutiskirjeet tulla sähköpostiisi parin vuorokauden sisällä. Tammikuun Vegaanihaasteen uutiskirjeet alkavat tulla vuodenvaihteessa. Jos olet ilmoittautunut, mutta et löydä uutiskirjeitä, tarkista roskapostikansio sekä Gmailissa Sosiaaliset verkostot ja Mainokset-välilehdet. Kirjoita myös sähköpostisi hakukenttään sana Vegaanihaaste. Jos et löydä uutiskirjeitä näidenkään toimenpiteiden jälkeen, kerro asiasta meille sähköpostilla, info@vegaanihaaste.fi

Voiko uutiskirjeen perua?

Voit halutessasi perua uutiskirjeen itse klikkaamalla linkkiä, joka on jokaisen uutiskirjeen lopussa. Perumista ei voi perua.


Kuva: Natalia Łyczko, unsplash.com