Helpot ja säilyvät vege-eväät kiireisille

Mitä ottaa evääksi töihin, jos ei ole kylmäsäilytys- tai lämmitysmahdollisuutta? Entä jos lounastauosta pitää huolehtia muiden töiden lomassa tai eväät pitää syödä automatkalla? Näissä olosuhteissa syöminen tai ruoan säilyttäminen voi olla hankalaa, mutta ei onneksi mahdotonta. Lue tästä vinkit!

Tuotteita, jotka eivät tarvitse kylmäsäilytystä

Näitä tuotteita voi käyttää joko pieninä välipaloina tai isomman aterian osana. Huomioi, että kasvisten ja hedelmien säilyvyys lyhenee, kun ne on kuorittu tai pilkottu.

  • Pähkinät ja pähkinäsekoitukset
  • Maapähkinävoi ja mantelivoi
  • Banaanit, omenat, kiivit, appelsiinit, mandariinit, päärynät, viinirypäleet ja muut hedelmät
  • Tuoreet marjat vaikkapa kesäaikaan torilta napattuna
  • Tomaatit, paprikat, porkkanat ja monet muut kasvikset
  • Papusnäksit, kuten maustetut linssit tai härkäpavut
  • Kuivahedelmät, kuten taatelit, viikunat ja omenarenkaat
  • Leipä, näkkileipä, voileipäkeksit, siemennäkkäri
  • Vegekaupan vakuumipakatut eväsnakit ja kasvisjerkyt. (Myös Lidlissä myydään toisinaan erätuotteena vegaanista versiota jerkystä.)
  • Barebellsin vegaaniset proteiinipatukat
  • Muut energia- ja proteiinipatukat
  • Hedelmäsose- ja smoothiepussit ovat käteviä myös aikuisille.
  • Soijarouhe säilyy hyvin ja sitä voi lisätä vaikka nuudelien sekaan
  • Säilykepavut ja -papusekoitukset

Nopeasti valmistuvia tuotteita

Näistä voit koota itsellesi aterian lämmittämällä nopeasti mikrossa tai vedenkeittimen avulla. Huomioi, että osa tuotteista tarvitsee kylmäsäilytyksen.

Kasviproteiinituotteita, joita ei tarvitse lämmittää

Monet kasviproteiinit voi syödä myös lämmittämättä, jos ne vain itselle maistuvat. Niitä voi lisätä esimerkiksi salaattiin tai käyttää vaikka leivän päällä. Tässä joitakin esimerkkejä.

  • Vöner
  • SoFine-tofukuutiot
  • Kylmäsavutofu
  • Nyhtökaura
  • Delikaura
  • Bon Soya nakit

Muista myös nämä!

  • Alpro Greek style -soijarahkat
  • Muut soija- ja kaurajogurtit
  • Pillijuomat, kuten kaura- ja soijakaakaot
  • Valmissmoothiet ja välipalajuomat
  • Kasvisleikkeleet
  • Kauppojen salaattibaarit

Muita vinkkejä

  • Jos sinulla on mahdollisuus valmistella aterioita tai niiden osia etukäteen, se tietysti kannattaa. Jos teet viikonloppuna ruokaa, sitä kannattaa tehdä isompi annos ja ottaa evääksi arkena. 
  • Autossa voi pitää mukana veistä, lusikkaa ja pientä leikkuulautaa.
  • Jos sinulla on mahdollisuus hankkia ruokatermos, siinä lämpimät ja kylmät ruoat säilyvät paremmin kuin huoneenlämmössä.
  • Saatavilla on myös pieniä kylmäkasseja. Kun sinne laittaa kylmäkallen tai vaikka pakastetun vesipullon, saat aikaan pienen kannettavan jääkaapin.
  • Mieti myös, voitko pitää mukana pientä suolapurkkia tai jotain maustesekoitusta. Myös ravintohiivahiutaleet buustaavat makua.

 

Kuva: Andy Beales, unsplash.com

Yhteystiedot

info@vegaanihaaste.fi
044 7169 820

Vegaanihaasteen järjestää:
Oikeutta eläimille
Vilhonvuorenkatu 7-9 C th 4
00500 Helsinki

 

MEDIALLE
REKISTERISELOSTE
KEITÄ ME OLEMME
KEITÄ TUUTORIT OVAT