Näillä kasviproteiineilla korvaat jauhelihan lempiruoissasi

Makaronilaatikko, pitsa, bolognesekastike, tacot ja tortillat, keitot, kiusaukset ja monet muut tutut ruoat tehdään usein jauhelihasta. Sinun ei tarvitse luopua näistä ruoista, jos haluat vähentää lihan käyttöä tai ryhtyä kasvissyöjäksi, sillä kasviperäisiä vaihtoehtoja jauhelihalle on paljon!

Tuotteiden joukossa on niin maustamattomia kuin maustettujakin vaihtoehtoja. Hyvä yleispätevä vinkki on, että kaikkia tuotteita kannattaa maustaa reilusti sen mukaan, millaisista mausteista itse tykkää. Useimmat tuotteet ovat myös vähärasvaisia jauhelihaan verrattuna, joten muista käyttää niiden valmistuksessa myös rasvaa. 

Voit käyttää tuotteiden maustamiseen samoja mausteita, joita käyttäisit jauhelihan maustamiseen, esimerkiksi soijakastiketta, suolaa, pippuria, chiliä, valkosipulia, paprikajauhetta tai yrttejä. Jauhelihamausteet ovat kasviperäisiä eli voit maustaa niillä myös vegaaniset vaihtoehdot jauhelihalle!

 

Kylmässä säilytettävät tuotteet


Jauhikset

Jauhikset muistuttavat ulkonäöltään raakaa jauhelihaa, ja niitä käytetäänkin hyvin samalla tavalla eli paistetaan pannulla ja maustetaan. Niistä voi myös muotoilla pihvejä ja pyöryköitä. Jauhiksia tehdään eri raaka-aineista, mutta useimpien pääproteiini on herne. 

Jauhiksia on monia eri merkkejä, kuten Next Level Vegejauhis (Lidl), Pirkka Vegejauhis, Meeat Muu Jauhis* ja HK Vihreät Jauhis

(*Muu Jauhista myydään myös valmiiksi paistettuna ja maustettuna nimellä Muu VegejauhisMuru.)

Vinkki: Kaikki jauhikset eivät ruskistu paistettaessa. Saat niihin halutessasi ruskean pinnan maustamalla ne soijakastikkeella. 

Valmiiksi turvotetut ja maustetut soijarouheet

Kuiva soijarouhe on monen vegen vakiproteiini, mutta soijarouhetta myydään myös valmiiksi turvotettuna ja kevyesti maustettuna, esim. VegMe Färs (K-ryhmä) tai My Best Veggie Soya Mince (Lidl). Osa tuotteista on pakastimessa ja osa taas jääkaapissa. Tuotteet ovat sellaisenaan käyttövalmiita, mutta niitä kannattaa maustaa lisää mieleisekseen, jos siltä tuntuu.

Beanit-härkäpapumuru ja Härkis

Beanit-härkäpapumurun voi heittää pannulle, paistaa ja maustaa jauhelihan tavoin. Saatavilla on täysin maustamaton ja suolaton Naku-Muru sekä kevyesti maustettu mutta voimakassuolainen Paistettava Härkäpapumuru

Beanit-yrityksen toinen tuote eli Härkis käy sekin vaihtoehdoksi jauhelihalle. Vaihtoehtoina ovat Tex Mex ja Original. Etenkin Original kannattaa maustaa hyvin. 

Härkäpapumuru ja Härkis ovat maultaan ja rakenteeltaan tosi erilaisia, joten kannattaa kokeilla molempia! 

Murennettu ja paistettu tofu

Tofua voi murentaa, paistaa pannulla ja käyttää jauhelihan tavoin. Voit käyttää sekä maustamatonta että savutofua tai marinoituja tofuja. Pehmeä eli silken tofu ei sovellu tähän tarkoitukseen, sillä se on rakenteeltaan liian pehmeää.

Maustamaton tofu on tosi miedon makuista, joten se kannattaa maustaa reippaasti ja paistaa hyvässä rasvassa riittävän pitkään. Käytä esimerkiksi jauhelihamaustetta, grillausmaustetta ja/tai soijakastiketta. Jos haluat vähemmän suolaisen ruoan, valitse mausteseosten suolattomat versiot.

SoFine-sarjan Tofu Mince on valmiiksi murennettua tofua, ja kätevää käyttää, kun yksi työvaihe jää pois.

Vöner original crushed

Seitankebabista tunnetussa Vöner-tuotesarjassa on myös jauhelihan tavoin käytettävää Original Crushed -seitanmurua. Tuote on sellaisenaan käyttövalmis.

Elovena Kaurajauhis

Elovena Kaurajauhis on valmistettu kaurasta sekä peruna- ja herneproteiinista. Se on maultaan hyvin mieto, joten se kannattaa maustaa hyvin. Jos käytät sitä esimerkiksi tortilloihin, se kannattaa lisäksi paistaa reippaasti rapeaksi.

Bean better fermentoitu härkäpapuvalmiste

Bean better -sarjassa on useita makuvaihtoehtoja fermentoidusta härkäpavusta valmistettuja tuotteita. Ne voi paistaa ja käyttää jauhelihan tavoin esimerkiksi tortilloissa tai kastikkeissa. (Sopii myös low-FODMAP-ruokavalioon.)


Kuivatuotteet

 

Kuiva soijarouhe

Soijarouhe on monikäyttöistä, todella edullista ja säilyy hyvin. Kunhan opettelet soijarouheen käytön niksit, siitä voi tulla myös sinun suosikkisi! Soijarouheen voi valmistaa eri tavoin, mutta parhaiten siihen saa makua tällä tyylillä: Kuumenna öljy paistinpannulla. Lisää sen joukkoon kuiva soijarouhe sekä haluamasi mausteet ja paista hetken aikaa. Varo, ettei soijarouhe pala! Lisää sekaan soijakastiketta ja vettä pienissä erissä, kunnes soijarouhe on turvonnut. Lisää tarvittaessa öljyä ja jatka paistamista niin halutessasi. Lue lisää soijarouheen valmistusvinkkejä täältä.

Vegesun-herneproteiinirouhe

Vegesun-sarjan herneproteiinirouhe on teksturoitua herneproteiinia, joka maistuu miedosti herneeltä. Tuotetta käytetään samoin kuin kuivaa soijarouhetta. Se on rakenteeltaan pehmeämpää ja saattaa muhjuuntua helposti, joten sen kanssa kannattaa käyttää vähemmän nestettä kuin soijarouheen kanssa.

Hernerouhe ja härkäpapurouhe

Herne- ja härkäpapurouheet valmistetaan kokonaisesta, kuoritusta herneestä tai pavusta rouhimalla. Koska rouheissa on vain yksi ainesosa, ne maistuvat herneeltä ja härkäpavulta. Hernerouhetta valmistavat esimerkiksi Milletti ja Myssyfarmi, härkäpapurouhetta puolestaan Impolan tila.

Hernerouhe turvotetaan ennen käyttöä kaatamalla sen päälle kiehuvaa vettä. Härkäpapurouhe pitää kypsentää ennen sen syömistä joko keittämällä sitä vähintään 20 minuuttia tai lisäämällä se kypsentämättömään ja nestepitoiseen ruokaan ja kypsentämällä ruokaa vähintään 20 minuuttia.

Linssit

Jauhelihan voi vaihtaa myös linsseihin esimerkiksi keitoissa, lasagnessa tai kastikkeissa. Ruskeat, vihreät ja mustat linssit ovat rakenteeltaan punaisia kiinteämpiä, joten ne sopivat paremmin sellaisiin ruokiin, joihin halutaan vähän purutuntumaa. Linssejä myydään sekä kuivattuna että valmiiksi keitettynä. Jos keität linssit itse, lue täältä ohjeet niiden käyttöön.

Viljat ja viljarouheet

Murekkeita ja pihvejä voi tehdä myös erilaisista viljoista ja viljarouheista. Huomaa kuitenkin, että vaikka viljoissa onkin proteiinia, ovat ne vähäproteiinisempia kuin useimmat kasviproteiini.

Pähkinät ja mantelit

Myös pähkinöitä ja manteleita voi käyttää jauhelihan tilalla joissakin ruoissa. Ne antavat kivaa rapsakkuutta ja hyvää makua. Niissä on paljon proteiinia, mutta ne ovat myös melko rasvaisia, joten niitä ei ole siksi suositeltavaa käyttää jatkuvasti suuria määriä.

Härkis-rouheseos

Härkis-rouheseos on valmistettu härkäpavusta ja herneestä ja on eri asia kuin tässä aiemmin mainittu härkäpapurouhe. Tuotteen käyttö vaatii vähän opettelua, sillä se muussaantuu helposti kastikkeissa ja muissa nestepitoisissa ruoissa, mutta voi jäädä kovaksi esimerkiksi pyöryköissä. Tuote sopii parhaiten esimerkiksi sosekeittoihin ja muihin sellaisiin ruokiin, joissa ei haittaa, vaikka se sulaisi ruoan joukkoon.


Kuva: Soijabolognese, Paula Heinonen, Pidempi korsi -blogi

Haluatko yli 200 herkullista reseptiä?

31 päivää ilmaisia vinkkejä vegempään elämään

Ilmoittaudu mukaan Vegaanihaasteeseen!
Yhteystiedot

info@vegaanihaaste.fi
044 7169 820

Vegaanihaasteen järjestää:
Oikeutta eläimille
Vilhonvuorenkatu 7-9 C th 4
00500 Helsinki

 

MEDIALLE
REKISTERISELOSTE
KEITÄ ME OLEMME
KEITÄ TUUTORIT OVAT