Mia retkeilee ympärivuotisesti vege-eväät mukanaan

Millaisin eväin vaellukselle kannattaa lähteä, jos haluaa pakata mukaan vain vegaanisia eli täysin kasviperäisiä tuotteita? Millaiset vegeruoat painavat vähiten ja mitkä tuotteet ovat kätevimpiä välipaloja? Mitä voi syödä jälkkäriksi ja miten sipsit pakataan mukaan? 

Tekstin on kirjoittanut Mia Takula. Hän on kirjailija, tv-ammattilainen, aktivisti ja intohimoinen retkeilijä. Takula on ollut vuosikymmenien ajan vegaani, joten hän jos kuka tietää, millaisin vege-eväin kannattaa varautua maastoon. 

Artikkelin kuvat: Malla Juuma
 

Tuulen humina, teltan yli lentävät muuttolinnut, nuotion tuoksu, uinti luonnonvesissä, kiireetön kulkeminen. Mene ulos. Se kannattaa aina, myös Vegaanihaasteen aikana, vegaanina tai vegekokeilijana. 

Sanoin joskus Ilta-Sanomien haastattelussa: ”Jokainen päivä jota ei ole vietetty luonnossa, on vain puoliksi eletty.” Luonnossa vietetty aika tutkitusti vahvistaa paitsi terveyttä, myös kokemusta siitä, että ihminen on osa luontoa. 

Rohkaisen liikkumaan taitojen karttuessa myös suojelualueiden ja vaellusreittien ulkopuolella, sillä siten saa kokonaisemman kuvan maamme luonnosta hyvine ja huonoine puolineen. Tällaiseen retkeilyyn löydät vinkkejä tietokirjastani Susien mailla, jota varten liikuin jalkaisin ja hiihtäen usean vuoden aikana susireviireillä kertoakseni, millaista niillä kaiken kohun takana todellisuudessa on. 

Olen retkeillyt, vaeltanut, melonut, hiihtänyt umpihangessa ja liikkunut monilla muilla tavoilla luonnossa koko elämäni, tehnyt luonto- ja retkeilyaiheisia lehtiartikkeleita, tv-dokumentteja ja kirjoja. Reissut ovat suuntautuneet kotimaan luonnon lisäksi esimerkiksi vuoristoihin, autiomaihin ja merille. 
Melkein 30 vuotta olen ollut vegaani. Kokemusta toimivista retkiruoista on kertynyt usealta vuosikymmeneltä erilaisten olosuhteiden ja vegaanituotevalikoimien ajalta.

Suosin taloudellisia, ekologisia ja helppoja ravintoratkaisuja, mutta annan tässä artikkelissa vinkkejä myös sellaisille, joita innostavat enemmän valmisruoat tai herkuttelu. 

Yleisiä vinkkejä retkiruokien valintaan

Kokemukseni mukaan ruokaa ei voi juuri koskaan olla maastossa liikaa, joten kannattaa panostaa mieluummin sen keveyteen ja oikeanlaiseen pakkaamiseen kuin karsia syötävän määrää. 
Vaelluksella tarvittavasta päiväkohtaisesta energiamäärästä löytyy netistä esimerkkejä, mutta olen huomannut, että niissä on usein liian vähän energiaa. Laskelmia voi halutessaan käyttää ohjenuorana, mutta kannattaa varata mukaan myös ”ylimääräistä” ruokaa. 

Jos käytät valmisruokia, on hyvä huomata, että esimerkiksi Rainbow Italianpata on pussin tietojen mukaan neljälle hengelle, mutta todellisuudessa siitä saa vain kaksi kunnon ateriaa. 

Proteiineista on lista erikseen lämpimien ruokien vinkkien alla. Lämpimiin ruokiin voi lisätä kuivattuja kasviksia tai sieniä, joko itse kuivattuja tai kaupasta valmiina saatavia. Jos käytät sieniä, ne kannattaa liottaa ennen ruuanvalmistusta, sillä niiden kypsymisaika on yleensä pidempi kuin muilla aineksilla.

Leipää kuljetetaan vaelluksilla harvoin mukana, koska se vie tilaa ja painaa antamaansa energiaan nähden paljon. Leivän sijasta suosittelen tutustumaan siemennäkkäreihin, joissa on hyvä energiapitoisuus ja ne maistuvat yleensä ilman päällysteitä. Jos kuitenkin haluat ottaa leipää mukaan, rieskat ja tortillat ovat hyviä vaihtoehtoja, koska ne ovat litteitä, mikä helpottaa pakkaamista. 

Leivän päälle voi käyttää vaikkapa maapähkinätahnaa, tahinia tai Tartex-levitettä. Niitä voi käyttää yleensä huoletta myös lämpimässä kelissä useiden päivien ajan avaamisen jälkeen, kunhan ne suojaa suoralta auringonpaisteelta. 

Onnistuneita retkiä! Toivon, että tavoitat luonnossa tunteen kotona olemisesta. 

Kuvassa Mia valmistaa ruokaa trangialla teltan edessä.

Yleisimmät ruokani lumettoman ajan retkilläni

  • Perunamuusijauhe (esimerkiksi Mummon muusin vegaaninen versio tai Lidlin perunamuusijauhe) ja soijarouhe sekä ruokakaupasta saatava paahdettu, kuivattu sipuli, jota sirottelen valmiin muusin ja soijarouheen sekoituksen päälle.
  • Täysjyväpasta, jokin kasviproteiini ja kastikkeeksi pieni tetra paseerattua tomaattia tai kantamisen kannalta kevyempänä vaihtoehtona vegaaninen tomaattikeittojauhe. Suolaa ja mausteita maun mukaan.
  • Rainbow Italianpata + 2 dl soijarouhetta (kahden ihmisen reiluhkon kokoinen ateria). Oivaa retkiapetta ja huomattavan edullista varsinaisina retkiruokina myytäviin tuotteisiin verrattuna. Huomaa kuitenkin pitkä valmistusaika, 15 minuuttia, joka lisää kaasun määrän tarvetta.
  • Mama pepper & garlic riisinuudeli, soijasuikale tai muu proteiini ja pieni tetra kookosmaitoa tai kookoskermajauhetta etnokaupasta tai suurimmista ruokakaupoista. 
  • Täysjyväcouscous, jokin kasviproteiini ja kastikkeena pieni tetra paseerattua tomaattia tai kevyempänä vaihtoehtona vegaaninen tomaattikeittojauhe. Suolaa ja mausteita maun mukaan.
  • Proteiinipasta ja vegaaninen vihreä pesto.

Proteiinit retkille

  • Käytän paljon soijarouhetta. Se on kevyttä, edullista ja sisältää proteiinia noin puolet painostaan. Lisäksi tykkään esimerkiksi nuudeleiden kanssa soijasuikaleista, jossa on samat hyvät ominaisuudet kuin rouheessa. 
  • Helppoa vaihtelua soijalle saa herneproteiinirouheesta.
  • Voit myös itse kuivattaa lähes mitä tahansa proteiininlähdettä, esimerkiksi Nyhtökauraa, Härkistä, tofua tai seitania. 
  • Pähkinöistä saat helposti sekä energiaa että proteiinia. 

Valmisruoat

Nykyään on saatavilla myös vegaanisia ”lisää vain vesi” -retkiruokia, joita myydään suurimmissa ruokakaupoissa ja joita voi myös tilata esimerkiksi retkeilykaupoista. 

Tässä muutamia esimerkkejä vegaanisista retkiruoista:

Aamupala

  • Vaeltajien suosima aamupala on puuro. Monet annospikapuurot ovat vegaanisia, mutta itse pussitan kotona valmiiksi tavallisia kaura- tai tattarihiutaleita 1,5 dl per aamu. Retkellä keitän vettä, jonka kaadan lautasella olevien hiutaleiden päälle annospikapuuron tapaan. 
  • Puuron päälle voi lisätä kuivahedelmiä, pähkinöitä sellaisenaan tai tahnoina, siemeniä, hilloa tai jauheesta valmistettavaa marjakiisseliä. Söin aiemmin puuron kuivattujen karpaloiden ja murustetun suklaan kanssa. Nyt suosikkilisäkkeeni on maapähkinätahna ja mansikkahillo.
  • Puuron lisäksi voi syödä vaikka siemennäkkäriä tai muuta välipalavinkeistä napattua. 
  • Jos olet tottunut juomaan mehua, tiivistemehu on hyvä valinta tai kevyempänä vaihtoehtona jauheesta tehtävä marjakiisseli.

Välipalat

  • Elovenan vegaaniset välipalakeksit (appelsiini-suklaa, tumma suklaa, mansikka-raparperi, hedelmä, puolukka ja siemenet&merisuola)
  • Jyväshyvän vegaaniset välipalakeksit (tumma suklaa, mansikka ja minttusuklaa)
  • Proteiinipatukat, esim. Barebells, jota saa vegaanisena kolmea eri makua. Tuote on myynnissä monissa ruokakaupoissa ja sitä voi tilata laatikoittain esimerkiksi Verkkokaupasta.
  • Pähkinät ja pähkinäpatukat
  • Kuivahedelmät
  • Siemennäkkäri
  • Vegaaniset suklaat
  • Nopeaan verensokerin buustaukseen toimii hyvin vauvoille suunnattu pieni smoothie, joita löytyy kaupan vauvanruokaosastolta. 

Itse tehtävät jälkiruoat

  • Nuotiolla valmistettavia helppoja herkkuja ovat esimerkiksi nuotiobanaanit. Tee banaaneihin viilto pituussuunnassa, lähes alempaan kuoreen asti. Asettele rakoon tummasuklaan paloja. Laita banaanit hiillokselle suklaapuoli ylöspäin. Banaanien kypsyttyä pehmeiksi lusikoi suoraan kuoresta suuhun.
  • Jos sää ei ole liian lämmin taikinapurkille, Danerolles- tai Lidlin tölkkicroissanteista saa tehtyä ihania tikkupullia. Purkista tulee kuusi tikkupullaa, juuri sopivasti kahdelle tai kolmelle herkuttelijalle. Pyöräytä taikina makkaratikun ympärille, kääntele hiilloksen yläpuolella, kunnes ”pulla” on kypsä. Vedä tikku pois ja täytä siitä jäänyt reikä hillolla. 

Varmista, että teet nuotion sallitulla paikalla eikä voimassa ole maastopalovaroitusta.

Valmiit jälkiruoat

Kaipaan maastossa usein pientä jälkkäriä, vaikka en syö sellaista kotona. Tässä muutama helppo valmisjälkkäri.

  • Kantolan kaurakeksit, joiden päälle voi laittaa maapähkinätahnaa ja suklaanpalan. 
  • Mukaan voi napata myös hiukan enemmän tilaa vieviä Fazerin vegaanisia pikkupuusteja. 
  • Yleisin jälkkärini on lakupötkö tai muutama pala suklaata. 
  • Helteillä suolainen houkuttelee! Tosi retkeilijä murskaa kotona suosikkisipsinsä pieneen Minigrip-pussiin, josta voi maastossa lusikoida taivaallista sipsimurskaa suuhunsa. 

Lisätietoa

Haluatko yli 200 herkullista reseptiä?

31 päivää ilmaisia vinkkejä vegempään elämään

Ilmoittaudu mukaan Vegaanihaasteeseen!
Yhteystiedot

info@vegaanihaaste.fi
044 7169 820

Vegaanihaasteen järjestää:
Oikeutta eläimille
Vilhonvuorenkatu 7-9 C th 4
00500 Helsinki

 

MEDIALLE
REKISTERISELOSTE
KEITÄ ME OLEMME
KEITÄ TUUTORIT OVAT