Vinkkejä suolattomista ja vähäsuolaisista vegetuotteista

Suola saa ruoan maistumaan hyvältä, mutta valitettavasti se ei tee runsaasti käytettynä meille itsellemme hyvää. Suola on ihmisille välttämätöntä, mutta sitä ei kuitenkaan suositella syötävän yli viittä grammaa päivässä. Määrä ylittyy helposti, sillä suolaa lisätään hyvin moniin tuotteisiin, myös kasviperäisiin. Tähän tekstiin on koottu vinkkejä suolattomista ja vähäsuolaisista vegetuotteista.

Suolan käyttöön kannattaa kiinnittää huomiota, koska runsas suolan käyttö nostaa verenpainetta ja lisää sydän- ja verisuonitautien sekä osteoporoosin riskiä. Kaikki suolat vaikuttavat terveyteen samalla tavalla eli ei ole väliä, onko kyseessä puhdistettu pöytäsuola, merisuola, kristallisuola tai jokin muu erikoissuola.

Yleisiä vinkkejä suolan vähentämiseen

  • Jos käyttämäsi tuotteet sisältävät jo valmiiksi suolaa, lisää itse suolaa ruoan sekaan vain harkiten.
  • Suolan määrään tottuu! Jos ruoka tuntuu mauttomalta suolan vähentämisen jälkeen, niin muista, että jonkin ajan kuluttua se maistuu todennäköisesti jo ihan hyvälle, kun totut pienempään määrään suolaa ja kenties opit käyttämään muita mausteita monipuolisemmin. Voit totutella pienempään suolan määrään myös vähän hitaammin eli vähentämällä suolan määrää pikkuhiljaa.
  • Lisää ruokaan umamia eli maittavuutta tuovaa makua. Kasviperäisiä umamin lähteitä on paljon, kuten ravintohiivahiutaleet, sienet, valkosipuli, tomaatti, lipstikka, laakerinlehti ja moni muu. Voit lukea niistä lisää täältä. (Huomioi, että tuotteiden joukossa on myös runsassuolaisia tuotteita.)
  • Suolan määrään voi vaikuttaa myös kokkaamalla ruokia mahdollisimman paljon alusta asti itse. Huomioi kuitenkin, että tämä ei aina ole mahdollista saatika käytännöllistä.

Kasviproteiinituotteet

Kasviproteiinituotteissa on paljon valinnanvaraa myös vähäsuolaisia tai suolattomia vaihtoehtoja tarvitseville.

  • Valmiiksi keitetyt pavut ja linssit on säilötty usein suolaveteen, tosin suolan määrä ei niissä ole kovin suuri. Säilykepapujen lientä ei yleensä käytetä ruoanlaittoon, mikä vähentää niiden suolapitoisuutta. Saatavilla on kuitenkin myös suolattomia papusäilykkeitä. 
  • Jos keität pavut ja linssit itse, voit säätää suolan määrän haluamaksesi tai jättää suolan kokonaan pois. Lue täältä lisää papujen ja linssien keittämisestä.
  • Maustetut ja marinoidut tofut voivat olla voimakassuolaisia. Maustamaton tofu sen sijaan on hyvin vähäsuolaista. Tofun marinadissa ja mausteissa kannattaa siis kiinnittää huomio suolan tai esimerkiksi soijakastikkeen määrään.
  • Soijarouhe ja -suikaleet sekä herneproteiinirouhe ja Hernis-suikaleet ovat itsessään suolattomia, ja niiden valmistuksessa voi kiinnittää huomiota suolan määrään. 
  • Beanit-sarjan härkäpapupohjaiset Naku-suikaleet ja Naku-muru on valmistettu ilman suolaa.
  • Nude-Nyhtökaura on sarjan vähasuolaisin, 0,91 g / 100 g.
  • Elovena Muru-kaurajauhiksessa suolaa on 0,9 g / 100 g.
  • Kauppojen valmiit seitantuotteet, kuten seitankebabit, -leikkeleet, -makkarat ja muut ovat yleensä voimakassuolaisia. Jos teet seitanin itse, voit säädellä suolan määrää.
  • Pirkka Vegejauhista käytetään samoin kuin jauhelihaa. Sen suolapitoisuus on 0,9 g / 100 g.
  • Palmuston kikhernepastat on valmistettu kikherneestä ja vedestä ilman suolaa.

Valmisruoat

Vaikka osa valmisruoista onkin voimakassuolaisia, on joukossa myös vähempisuolaisia. Tässä muutama kokonaan vegaaninen vaihtoehto.

Mausteet ja kasvisliemikuutiot

Maustesekoituksissa on hyvin usein pääraaka-aineena suola. Kokonaan suolattomiakin vaihtoehtoja toki on! Tähän on listattu niistä joitakin.

Milloin tuote on voimakassuolainen?

Tuotepakkauksessa kerrottu suolan määrä ei suoraan kerro, onko tuote voimakassuolainen. Suolaisuuden aste riippuu tuotteen käyttötavasta ja oletetusta käyttömäärästä. Eri tuoteryhmille on lisäksi annettu eri raja-arvoja. Esimerkiksi jos leivän suolapitoisuus on yli 1,1 %, on tuote voimakassuolainen. Valmisruokien voimakassuolaisuuden raja on 1,2 % ja murojen 1,4 %.


Kuva: Max Kleinen, unsplash.com

Yhteystiedot

info@vegaanihaaste.fi
044 7169 820

Vegaanihaasteen järjestää:
Oikeutta eläimille
Vilhonvuorenkatu 7-9 C th 4
00500 Helsinki

 

MEDIALLE
REKISTERISELOSTE
KEITÄ ME OLEMME
KEITÄ TUUTORIT OVAT