Mitä raejuuston tilalle?

Meillä on sekä hyviä että huonoja uutisia! Huono uutinen on se, että vegaanista versiota raejuustosta ei voi tällä hetkellä ostaa valmiina kaupasta. Hyvä uutinen on se, että ilmankin pärjää, sillä raejuuston tilalla voi käyttää monenlaista muuta.

Raetofua?

Maustamattomasta tofusta voi tehdä vegeversion raejuustosta ja käyttää sitä lisukkeena, leivän päällä ja kaikkialla muualla, mihin eläinperäistäkin raejuustoa käyttäisi. Netissä on paljon ohjeita, muun muassa nämä:

Mitä keiton päälle voi laittaa?

Keiton päälle voi raejuuston sijaan laittaa vaikkapa jotain näistä:

  • Kaurapohjaista ranskankermaa (Oatly iMat Fraiche tai Yosa Kaurafraiche)
  • Maustamatonta soija- tai kaurajogurttia (esim. Alpro, Rainbow, Planti)
  • Pähkinästä valmistettua “vegeparmesaania
  • Marinoituja kikherneitä
  • Murusteltua tofua
  • Cashewpähkinöitä tai siemensekoitusta
  • Paahdettua sipulia
  • Krutonkeja eli pieniä rapeita leipäpalasia
  • Kaurakermaa
  • Vegaanista tuorejuustoa (esim. Yosa, Oatly, Violife, Sheese tai Tofutti)

Mitä puuroon raejuuston tilalle?

Puuro itsessään on jo yllättävän proteiinipitoista, mutta jos kaipaat puuroosi lisäproteiinia, kokeile näitä! Mukana on myös muutama vähän jännempi vaihtoehto.


Kuva: Monika Grabkowska, Unsplash.com