Lautasella oranssia sosekeittoa, siemeniä ja yrttejä. Lautasen vieressa kaksi lusikkaa ja siemeniä. Keiton päälle on lisätty kysymysmerkki.

Mitä raejuuston tilalle?

Meillä on sekä hyviä että huonoja uutisia! Huono uutinen on se, että vegaanista versiota raejuustosta ei voi tällä hetkellä ostaa valmiina kaupasta. Hyvä uutinen on se, että ilmankin pärjää, sillä raejuuston tilalla voi käyttää monenlaista muuta.

Mitä keiton päälle voi laittaa?

Keiton päälle voi raejuuston sijaan laittaa vaikkapa jotain näistä:

  • Kaurapohjaista ranskankermaa (Oatly iMat Fraiche tai Yosa Kaurafraiche)
  • Maustamatonta soija- tai kaurajogurttia (esim. Alpro, Rainbow, Planti)
  • Pähkinästä valmistettua “vegeparmesaania
  • Marinoituja kikherneitä
  • Murusteltua tofua tai Yosa kaurapalaa
  • Cashewpähkinöitä tai siemensekoitusta
  • Paahdettua sipulia
  • Krutonkeja eli pieniä rapeita leipäpalasia
  • Kaurakermaa
  • Vegaanista tuorejuustoa (esim. Yosa, Oatly, Violife, Sheese tai Tofutti)

Mitä puuroon raejuuston tilalle?

Puuro itsessään on jo yllättävän proteiinipitoista, mutta jos kaipaat puuroosi lisäproteiinia, kokeile näitä! Mukana on myös muutama vähän jännempi vaihtoehto.

Raetofua?

Maustamattomasta tofusta tai Yosa kaurapalasta voi tehdä vegeversion raejuustosta ja käyttää sitä lisukkeena, leivän päällä ja kaikkialla muualla, mihin eläinperäistäkin raejuustoa käyttäisi. Netissä on paljon ohjeita, muun muassa nämä:


Kuva: Monika Grabkowska, Unsplash.com