Onko nälkä?

Uuteen ruokavalioon siirryttäessä voi tuntua siltä, että on koko ajan nälkä. Tässä muutamia vinkkejä, joista voi olla hyötyä.

  • Syö riittävästi. Jos ruokailun jälkeen on nälkä, niin syö vähän lisää. Kasvisruoka voi olla vähempikalorista kuin se ruoka, jota olet aikaisemmin syönyt, jolloin sitä pitää syödä määrällisesti enemmän.
  • Yritä syödä säännöllisesti ja muista myös välipalat. Välipalavinkkejä saat esimerkiksi tästä tekstistä.
  • Nälkä voi johtua myös proteiinin määrästä. Yritä sisällyttää jokaiselle aterialle jokin hyvä proteiininlähde: linssejä, papuja, tofua, soija-, herne- tai härkäpapurouhetta, seitania, nyhtökauraa, härkistä, Oumph!ia, hummusta, pähkinöitä, kvinoaa tai muita täysjyväviljoja, härkäpapugranolaa, soijarahkaa, soijamaitoa jne. Jos et ole tottunut papuihin ja täysjyväviljoihin, niitä ei kuitenkaan kannata syödä heti alkuun isoja määriä, koska vatsa saattaa reagoida ikävästi. Täällä lisätietoa asiasta.
  • Monet kasvisruoan perusainekset (kasvikset, palkokasvit, viljat) ovat vähärasvaisempia kuin monet eläinperäiset tuotteet. Varmista siis, että saat ruoasta myös riittävästi rasvaa joko käyttämällä ruoanlaitossa öljyä tai lisäämällä ruokaan rasvapitoisia tuotteita, kuten pähkinöitä, siemeniä tai vaikkapa avokadoa. Vegaaneille räätälöidyt ravitsemussuositukset suosittelevat, että aikuinen syö päivittäin vähintään kaksi ruokalusikallista öljyä tai margariinia. Tämän lisäksi kannattaa syödä pari ruokalusikallista siemeniä tai pähkinöitä.
  • Juureksia ja vihanneksia kannattaa syödä ihan reilusti. Kypsennetyt kasvikset vievät paremmin nälkää kuin raa'at kasvikset.
  • Uuteen ruokavalioon siirryttäessä ei alkuun kannata liikaa miettiä sitä, millainen oma ruokavalio on ravitsemuksen kannalta. Tärkeintä on se, että saat riittävästi energiaa ruoasta ja sinulla on hyvä olla. Elimistö ei mene epäkuntoon eikä puutostiloja synny kuukaudessakaan. Suhtaudu muutokseen siis avoimesti ja opettele pikkuhiljaa koostamaan sellainen ruokavalio, joka sopii juuri sinulle. Tästä Vegaaniliiton ruokapyramidista voi kuitenkin olla paljon apua, jos mietit, mitä ruokia ja kuinka paljon olisi hyvä syödä päivittäin.


Ilmoittautumalla mukaan Vegaanihaasteeseen, saat kuukauden ajan sähköpostiisi uutiskirjeen täynnä ihania reseptejä ja inspiraatiota! Lisää hyviä reseptejä löydät reseptipankistamme.

Kuva: Thought Catalog, Unsplash.com